امروز برفی مدرسه....

برنامه عزاداری مدرسه. 30 آبان 92

           



دوستان عزیز

روز پنج شنبه 30 آبان، از اذان مغرب منتظر حضورتون در برنامه عزاداری سالار شهیدان هستیم.

دوستانی که تا امروز اس ام اس برنامه به دستشون نرسیده، احتمالا شماره فعلی شون در لیست مدرسه نیست، لذا محبت کنن و اسم و شماره تلفن همراه خودشون رو در یک کامنت خصوصی ارسال کنن، تا برای برنامه های بعدی در جریان قرار بگیرن.


                                                                                         التماس دعا

عرض تسلیت و همدردی

همون طور که احتمالا بعضی از دوستان مطلع هستند، متاسفانه همسر زهرا نوری عزیز(فارغ التحصیل 86) کمتر از دو هفته پیش فوت کردن. 
خواستم از این فضا استفاده کنم تا همدردی خانواده فرهنگ رو با این دوست عزیزمون و دختر کوچیکشون که تازه چند وقته پا به این دنیا گذاشته اعلام کنم.

می دونم که کلمه ها هرچقدر هم که بزرگ باشن، این جور وقتا برای بیان همدردی آدم ها کوچیک و ناتوان هستن...

تمنا دارم این شب ها برای دل زهرا و برای همسر محترمشون خیلی دعا کنید.


                                                                                       

"کتابی خاص و معجزه گر "

 

خلق عالم خواستند ٬ اومی نخواست                                تا نخواهد حق ٬ نیاید کار راست   

کتاب خواص آیات قرآن تالیف آیت الله محمد تقی نجفی دربرگیرنده موضوعی آیات کتاب خداست و آیات براساس سوره ها وکلیدواژه هایی فهرست بندی شده است.ازجمله : رفع بیماری و پریشانی ٬ شفاعت ٬ آسانی ازدواج ٬ برکات زیاد درزندگی ٬ظفر بر دشمنان٬رفع گرفتاری ٬افزایش رزق و....

(دراین کتاب تمامی مطالب براساس آیات قرآن است و هیچ گونه روایت و حدیثی به کارگرفته نشده است)

مشخصات کتاب : نشر فلسفی ٬ خیابان ناصرخسرو کوچه حاج نایب ٬شماره سفارشات : ۳۳۹۵۳۳۰۷

انشائ لله شما هم مثل بقیه دوستان حاجت رواشوید ٬ التماس دعا

روزهای سرای ابریشم سالار شهیدان

اس ام اس روز تاسوعا و عاشورا (2)

معرفی کتاب "کاربردی " حوزه یادگیری

قابل توجه روانشناسان و مشاوران مراکز آموزشی، مدیران و دبیران ، علاقه مندان حوزه تعلیم و مادران عزیز...

* کتاب هر دانش آموزی می تواند موفق شود ، نوشته دکتر گلاسر ، ترجمه استاد فیروزبخت ، نشررسا

* کتاب مدرسه کیفی ، نوشته دکتر گلاسر ، ترجمه آسیه شریعتمدار، نشررسا                         

      شماره انتشارات : 12 77 90 66

مثبت اندیشی ، چگونه ؟


ادامه نوشته

علاقه مندان کودک و نوجوان !

نخستین کنگره سراسری روانشناسی کودک و نوجوان در تاریخ 29 و 30 بهمن ماه 1392 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می گردد.



انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران با همکاری دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، قطب علمی خانواده ایرانی اسلامی پژوهشکده خانواده و دانشگاه سوره، نخستین کنگره سراسری روانشناسی کودک و نوجوان را در تاریخ 29 و 30 بهمن ماه 1392 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می نماید.


محورهای کنگره:خانواده. نظام های آموزشی . جامعه . رسانه . فضای مجازی . سیاست گذاری. سبک زندگی

علاقه مندان می توانند چکیده مقاله خود را حداکثر  در 1000 کلمه  تایپ شده در محیط ورد تنظیم و حداکثر تا تاریخ 15/8/92 از طریق پست الکترونیکی به دبیرخانه کنگره ارسال نمایند.


نشانی دبیرخانه: تهران، اوین، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده، انجمن روانشناسی بالینی کودک و نوجوان ایران

تلفن:22439009

پست الکترونیکی: info@iranchildpsy.ir

آسیب شناسی خانواده


پژوهشکده خانواده ششمین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران را در تاریخ اردیبهشت ماه 1393 برگزار می نماید

                     
 

ششمین کنگره ملی آسیب شناسی خانواده همراه با دومین جشنواره ملی خانواده پژوهی توسط پژوهشکده خانواده در تاریخ اردیبشهت ماه 1393 در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می­شود. این کنگره با هدف تبادل نظر پژوهشگران و متخصصان رشته­های علمی مختلف وگسترش همکاری‌های بین رشته‌ای در زمینه مسایل خانواده برگزار می شود.
بدینوسیله از کلیه پژوهشگران در رشته های مختلف علمی از جمله روانشناسی، مشاوره، روانپزشکی، تعلیم و تربیت، علوم اسلامی، حقوق، بهداشت خانواده، مددکاری اجتماعی و ... دعوت می­نماید تا با ارائه پژوهش­های علمی بر غنای علمی کنگره بیفزایند.

محورهای کنگره :-خانواده: سبک زندگی
-ازدواج
-سلامت جنسی و باروری
-فرزندپروری
-اعتیاد
- نیازهای ویژه
 -فضای مجازی
 
علاقه مندان به شرکت در همایش می توانند چکیده مقالات خود را مطابق با فرمت استاندارد ، از طریق ثبت نام در سایت کنگره به دبیرخانه همایش ارسال نمایند. لازم به ذکر است که تنها مقالاتی که از طریق سایت کنگره دریافت می گردد، مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

مهلت ارسال چکیده مقالات: پایان آذرماه 1392

آدرس دبیرخانه کنگره: تهران، اوین، دانشگاه شهید بهشتی، پژوهشکده خانواده
کدپستی: 1983963113

تلفن: 29902396
نمابر:
29902368

 سایت : http://familycongress.sbu.ac..ir

روانشناسی هوش

چه چیز هایی در ضریب هوشی تاثیرگذار است؟

ادامه نوشته

از طراحی محیط  چیزی می دانید؟!


کتاب "دیزاین و مدیریت آن"  /   ناشر: ویژه نگار /   ترجمه : هوانسیان


کتاب «دیزاین و مدیریت آن» علاوه بر یک مرجع تخصصی، دانشگاهی، بین‌المللی و معتبر یکی از کتاب‌های بسیار معدود در عرصة دیزاین است که به این عرصه به صورت تخصصی و فراگیر می‌نگرد و می‌پردازد. در این کتاب، دیزاین یک تخصص هم‌تراز با سایر تخصص‌های درگیر در یک بیزینس، همچون مدیریت، کارآفرینی، مهندسی، بازاریابی، روابط‌عمومی و منابع انسانی نه صرفاً ابزاری در خدمت این تخصص‌ها معرفی شده است. کتاب «دیزاین و مدیریت آن» به دیزاینرها کمک می‌کند به حرفة خود در قالب یک تخصص شکل گرفته بنگرند و به گستردة توانایی‌های حرفه‌ای خود پی ببرند. از سوی دیگر، متخصصین درگیر در یک بیزینس نیز با قابلیت‌های تخصصی دیزاین و نقش کلیدی آن در دستیابی به اهدافشان آشنا خواهد شد.

علاقه مندان گرافیک بخوانند...

کتاب  آموزش طراحی پوستر :      "اعلان درس"  نوشته مهدی محمدی

این کتاب شامل دو بخش است:

بخش نخست شامل آموزش گام به گام پوستر و ساختار تصویر به علاقه مندان  رشته گرافیک است. آموزش ایده یابی برای موضوعات مختلف تصویری و از جمله پوستر می باشد. در این بخش، به نتیجه رسیدن یک ایده گرافیکی تا اجرا، مرحله به مرحله آموزش داده می شود.  بخش دوم شامل تعدادی از آثار نگارنده و همکاران حرفه ای به اضافه آثار موفق هنرجویانی است که با این متد آموزشی طراحی پوستر را فرا گرفته اند.

× تفریحگاه پاییزی ×

موزه هنرهاي معاصر تهران یکی از موزه‌های شهر تهران است که به دلیل وجود فضای سبزی که به عنوان پارك مجسمه در نزدیکی آن ایجاد شده‌است از دیگر موزه‌های تهران متمایز می‌شود. در این موزه همه چیز از معماری تا آثاری که در آن قرار داده شده‌است رنگ و بوی فرهنگ ایرانی را می‌دهد برای نمونه معماری آن بهره‌گرفته از ویژگی معماری سنتی ایرانی و القاکننده مغاهیم فلسفی است. رویکرد اصلی این موزه به تصویرکشیدن هنرهای تجسمی مرتبط با رویدادهای هنری ایران است و هر از گاهی گالری‌های با مضمون نمايش گنجينه‌هايي از هنرمندان بزرگ جهان در ان برپا می‌شود.

   آدرس : خ کارگر شمالی ٬ شمال پارک لاله.له.                                                                       

باشگاه کوهستان

زمین پینت بال کوهستان بصورت Fun و سرباز (Outdoor) کاملاً طبیعی در یکی از بهترین نقاط شمالی شهر تهران دائر گردیده است. وسعت این زمین ۲۵۰۰ متر مربع میباشد که در نوع خود بینظیر است. موانع موجود داخل زمین به دلیل موقعیت جغرافیائی کاملاً طبیعی و بصورت جنگلی، سنگرسازی شده است.

آدرس: خیابان شهید باهنر (نیاوران)، انتهای خیابان شهید صادقی قمی.

حساس نباش دخترم!

"حساس نباش دخترم" . جمله ای که بعضیا بارها از والدین یا اطرافیانشون شنیدند و اشکال کارشونو متوجه نشدند!!!

 بعضی از مشاورین که خود نیز از این مشکل حساس بودن رنج می بردند، در حین برخورد و بررسی در مورد افرادی که درگیر این مشکل بودند، به راه حل های مناسب برای رفع این حالات در خود و مراجعین، دست یافتند.  بیشتر مراجعه کنندگان شرح حالهای متفاوتی داشتند ولی با یک نقطه ی مشترک: یعنی "حساس بودن " ( HSP:Hypersensitive pepole). در اینجا به نکاتی برای رفع این مشکل از دیدگاه محققین و مشاورین، اشاره می کنیم :

بله! افراد حساس، در حالتی ناخودآگاه در مشکلات عاطفی دیگران غرق می شوند......حتی والدین فرزندان حساس (HSP) که از ابتدا با این حالت بسر می برند، هیچ کمکی در رفع این مشکل نمی توانند بکنند، چرا که خود والدین همواره تحت ناملایمات زندگی، دارای فشار روحی هستند! 

این افراد حساس در بزرگسالی نیز خیلی زود متوجه موقعیت های ناخوشایندی همچون زودرنجی ٬ عصبانیت، خشم و ... می شوند و متأسفانه تا زمانی که بزرگ شوند این رادارمراقبت آنها برای تشخیص سریع این حالات در محیط و خانواده به فعالیت خود ادامه می دهد! بنابراین آنها یک عمر به جای اینکه زندگی کنند در حالت نجات دادن اطرافیان خود هستند.

+ اگر فکر می کنید که شما هم حساس هستید بهتر است به این علائم توجه کنید:

* شما همیشه فکر می کنید که مسئول خوشحال بودن دیگران هستید، مخصوصا در مورد کسانی که دوستشان دارید.

* بعد از اینکه در یک جمع قرار می گیرد، همیشه احساس رنجش و ناراحتی می کنید.

* وقتی که کسی از دوستان یا خانواده شما مشکل عاطفی دارد، ساعتها وقت خود را صرف صحبت با او می کنید تا آنها را آرام کنید، این در حالی است که بعد از آن خود دچار افسردگی می شوید.

* حتی در مواقع دردهای جسمی آنها، مثل سردرد، کمر درد و... ناخودآگاه شاید خود نیز این دردها را در خود احساس کنید!

در تحقیقاتی که به روی کودکان حساس و بسیار عاطفی انجام شده است، به این نتیجه رسیده اند که این کودکان در گذشته و آینده همواره سعی می کنند خود را در احساسات دیگران و ناراحتی هایشان شریک بدانند و با این حس رشد کرده اند. بیشتر مشاورین وقتی این مطلب را به مراجعین می گویند، آنها اظهار می کنند که "تا حالا به این موضوع فکر نکرده اند! "

+ اما آیا براستی می دانید که چطور باید با این مشکل کنار بیایید ؟

به دلیل اینکه می توانید مشکلات عاطفی دیگران را درک کنید، مجبور نیستید که بار فکری آنها را نیز با خود به دوش بکشید و مسئول این مشکلات شما نیستید! با تکرار این جمله و تمرکز بر آن به عمق آن پی می برید .

مادامی که احساس دیگران را درک می کنید و به دردهای آنها گوش فرا می دهید و متعاقبا" در مورد ناراحتی هایشان نگران می شوید، با خود این جمله را تکرار کنید: این که من آنها را درک می کنم درست است، ولی مجبور نیستم که همراه با مشکلات آنها خود نیز غرق شوم. نفسی عمیق بکشید ، با این نفس است که مشکلات آنها را نیز با نفستان بیرون داده اید و در ادامه ،حل این مشکل را به دست خدا بسپارید و دنبال این قضیه را در مغز خود نگیرید و به امور خود مشغول شوید.

شما در جایگاهی مناسب نیستید که بتوانید اساسا" مشکلات آنها را رفع کنید. در حقیقت باید این طور به قضیه نگاه کنید که هر کس در زندگی درگیر این مشکلات می شود و با تلاش و غلبه کردن بر این موانع می تواند به تکامل روحی برسد. و یا از متخصصین این امور که مشاورین هستند بهره ببرند. هرکس خود به تنهایی مسئول اشتباهات و تصمیمات فردیش  است !

برای دریافت راهنمایی می تونید از روانشناسان سلامت مشورت بگیرید.

زنان بیشتر دچار عذاب وجدان می شوند !!!

از نظر محققان احساس عذاب وجدان در زنان بیش از حد نیست، بلکه در مردان کمتر از حد است. طبق نتایج یک تحقیق علمی، زنان بیشتر و سریع‌تر از مردان دچار عذاب وجدان می‌شوند. محققین دلیل آن را تفاوت در تربیت زن و مرد می‌دانند...

هنوز هم جامعه از زنان انتظار دارد که قدرت درک دیگران را داشته باشند، ولی توقع از مردان در این زمینه کمتر است. به همین دلیل مردان، به ویژه در سنین پایین، بسیار کمتر از زنان دچار عذاب وجدان می‌شوند. تازه در سنین ۴۰ تا ۵۰ سالگی مردان در این مورد به زنان نزدیک می‌شوند.

توانایی درک دیگران

محققین در ارزیابی نتایج خود می‌گویند، احساس عذاب وجدان در زنان بیش از حد نیست، بلکه در مردان کمتر از حد است. مردان کمتر از زنان متوجه می‌شوند که باعث ناراحتی فردی شده‌اند یا برای او مزاحمت ایجاد کرده‌اند. این توانایی را مردان به مرور زمان در سنین بالاتر به دست می‌آورند، در صورتی که زنان از سنین کودکی طوری تربیت می‌شوند که قادر به مراقبت از دیگران باشند.

زنان در سنین متفاوت

در بین زنان نیز احساس عذاب وجدان اشکال متفاوتی در سنین گوناگون دارد. زنان جوان وقتی مسبب ناراحتی کسی می‌شوند، بیشتر با آن شخص احساس همدردی می‌کنند. ولی وقتی سن زنان بالاتر می‌رود، آنان کمتر احساس همدردی می‌کنند و بیشتر نگران خودشان هستند. آنان بیشتر به این فکر می‌کنند که ایجاد ناراحتی برای دیگران چه عواقبی برای خودشان می‌تواند داشته باشد و همچنین از اینکه عذاب وجدان دارند، ناراضی هستند.

این تحقیق توسط محققین دانشگاهی در اسپانیا انجام گرفته و نتایج آن در نشریه انگلیسی‌زبان ژورنال اسپانیایی روانشناسی منتشر شده است. در این تحقیق ۳۶۰ زن و مرد از سنین گوناگون مورد آزمایش‌های روان‌شناختی قرار گرفته‌اند.

                                                                                        "منتشرشده دانشکده روانشناسی تهران"

تشکر

متاسفانه بازخورد پست زیر جالب نبود٬ ما هم انتظاری جز این نداشتیم ولی یک واقعیتی بود که خیییلی بهمون نزدیک بود. خیلی ! متاسفانه تو دوره خودمون بچه هایی هستن که درگیرن و فقط روزای خوش همو میبینیم وقتی هم میخوای کمکشون کنی از ترس حرف و حدیثا دست رد به سینت میزنن.

انشائ لله خدا هممونو کمک کنه.... بازم ممنون از همراهیتون...

فقط یه آرزو

تبصره : این پستو می خواستم نگه دارم برای یک شنبه بعد٬ولی دلم نیمد ... یکی از بچه های سال بالایی ٬ برام نیم ساعت پیش میل کردن٬ فرمودن تمایلی به بردن نام و دورشون ندارن٬ ولی دلشون میخواست دل نوشتشون اینجا ثبت شه که ما با کمال افتخار اینجا واردش کردیم..باتشکر

" سالهاست که مینویسم. دست به قلمم از راهنمایی خوب بود. الانو نگاه نکنید که انگیزم کم شده و دیگه نه آرایه ای نه استعاره ای نه لغات پخته و ادبی تو مطالبم سایه نمیندازه...

سالها پیش که وارد باغچه فرهنگ٬ پ ۱۰ ٬ چناران ٬ فرشته شدم تمااااام آرزوم این بود که بشم یه نویسنده کودک. یه نویسنده کتابای قصه تا تمام بچه های ایرانی منو بشناسن. بردن نام خاندان حداد برام افتخاری بود و دوست داشتم منم بتونم گوشه ای ازون فضای ادبی  و انسانی رو پرکنم.

کنکور شد و رتبم درومد. عالی شد ...ولی کاش نمیشد! نه مشاوری نه راهنمایی منم که هرگز اهل جدال  نبودم رفتیم دانشکده حقوق تهران... ۱۰ سال درس خوندم...تا آخرش...تا رساله دکترا. کارکردمو پرونده قبول کردمو روز به روز  رویای قصه کودک برام کم رنگ تر و عقدش تو دلم سنگین تر شد... از این اتاق دادگاه به اون اتاق. کلی تهدید و اتهام و دعوا و.... الان که یادش میفتم حالم بدمیشه. جاهایی که تو عمرم حتی اسمشو نشنیده بودم.

تو تمام ده سال فقط یه کتاب چاپ کردم . بعد از ازدواجم باز کار و کار تا بلکی داستان و ادبیات رو تو خودم بکشم...باغچه فرهنگو یادم بره و بتونم با دنیا خشن شم.  ولی امون از روزگار که برام خوابای دیگه دیده بود....انقدر غصه مردمو خوردم انقدر بخاطر یه رشته تحصیلی تو خودم ریختم که ازجای دیگه ...الان مدتهاست که مبتلا به بیماری ای شدم که زندگیمو زیرورو کرده...  /همش بیمارستان...عمل.چشم پوشی رو مادرشدن....افسردگی و خونه نشینی ....

یه وقتا حس می کنم از دنیا سیر سیر شدم. چشمه شعر و داستانمم خشکیده و دیگه هیچ حرفی با کسی ندارم. ولی وقتی سراغ وبلاگ اومدم و دیدم چقدر شاد شده دلم خواست حرفمو به بچه های کنکوری امسال بزنم. بگم دنیای رنگارنگ بیرون باغچه گولتون نزنه...اسم و رسم و پول و...گولتون نزنه بچه ها...

 آرزوم بود زندگی متوقف شه تا یه کم گذشته قشنگمو مرور کنم. خیلی داره تند و باسرعت میره جلو. دلم برای استخرو درختا و ساختمون و نمازخونه فرهنگ تنگ شده....برای برفای یخ زدش ٬ برای کارکناشو دوستام..که هرکدومشون یه داستانی دارن شایدشبیه من.

امیدوارم همه قدر جوونی و خوشبختیشونو بدونن و همیشه جرات ابراز علایقشونو داشته باشن.

چون زندگی تو این دنیا یک باره!!    "

                                                         ممنون از مسئول وبلاگ حرفنگستان / التماس دعا / یاحق.....

" خانه و تنوع فضایی "

 
neshiman.preview.JPG

... خانه تنها یک فضای مصرف نیست و ساکنان توقع دارند برخی فعالیت‌های حرفه‌ای و تولیدی را نیز بتوانند در آن تجربه کنند. کشاورزی و باغبانی، یکی از انواع این نیازهاست و یا داشتن فضایی کارگاهی که در آن بتوان برخی از اشکال تعمیرات و یا ساختن ابتکاری و خلاقانه برخی وسایل را تجربه کرد. این مسئله خصوصا در مورد مردان، بیشتر یاد می‌شود به صورتی که نصف بیشتر پسران و مردان مورد بررسی در پژوهش کیفی نگارنده، کمبود آن‌را از مشکلات فضای فعلی خود یاد می‌کردند. منظور از فضاهای حرفه‌ای در این‌جا صرفا فضای کارگاهی نبوده و بسته به علایق و مهارت‌های افراد، اشکال گوناگونی پیدا می‌کند. مثلا در اختیار داشتن فضایی آکوستیک و عایق که امکان ساز زدن و تمرین موسیقی را به افراد بدهد برای برخی، همین حالت را دارد. گرچه موضوع فضاهای حرفه‌ای به عنوان بخشی از امکانات تقویت ذهن و رشد مهارت‌های آن، بسیار قابل بحث بوده و جذابیت‌های خاص خود را دارد اما بحث درباره آن، به فرصت دیگری موکول شده و پژوهش‌هایی عمیق‌تر را می‌طلبد.

یادداشت حاضر سعی دارد دومین سطح از نیازهای ارتباطی ساکنان را مورد کنکاش قرار دهد که شامل نیاز «ارتباط با خانواده» است. خانه باید علاوه بر آن‌که به فرد، فرصت رشد روحی و جسمی می‌دهد، خانواده را نیز در نظر داشته و باعث حفظ و تقویت آن گردد. در غیر این صورت، تعادل نظام اجتماعی دچار اختلالاتی جدی خواهد شد. اهمیت این سطح از نیاز ارتباطی، با تمرکزی ساده بر ساختارهای معمول زبانی نیز آشکار می‌شود، آن‌جا که «خانه» و «خانواده» اغلب همنشین و همراه یکدیگر در زنجیره‌های واژگانی هستند. این موضوعی است که هم‌اندیشی جهانی 1975 دانمارک در مورد تدوین ابعاد اجتماعی مسکن نیز به آن اشاره کرده و آن‌را یکی از 7 نیاز مهمی می‌داند که خانه می‌بایست به آن پاسخ دهد. از نظر این همایش، کارکرد اصلی مسکن بعد از فراهم آوردن سرپناه، ایجاد شرایطی مطلوب برای زیست خانواده است. (مخبر، 1363)

مفهوم خانواده را در این‌جا باز می‌توان ریزتر کرد و متقضیات رابطه با همسر را از مقتضیات ارتباط با فرزندان مجزا ساخت و درباره هرکدام، ملاحظات فرهنگی خاص هر جامعه را مورد پرسش قرار داد. فاکتور تجرد یا تاهل از طرفی، خانواده دارای فرزند یا فاقد آن از طرف دیگر، نیازهای فضایی متفاوتی را ایجاد می‌کند. اگر خانواده را به مثابه یک گروه درنظر بگیریم، آن‌گاه گزاره زیمل در مورد آن نیز صادق خواهد بود، آن‌جا که ذیل استدلال درباره اهمیت اعداد برای زندگی اجتماعی می‌گوید: «زمانی که گروه دو نفره به سه نفره تبدیل می‌شود همین عامل به ظاهر بی‌اهمیت دخالت یک عضو تازه، در عمل دگرگونی کیفی مهمی را به بار می‌آورد.» (به نقل از: کوزر، 1382: 260)

حتی در مورد خانواده دارای فرزند نیز می‌توان دو گزینه زندگی فرزند با والدین یا زندگی آن‌ها جدای از والدین را مطرح کرد. درهرحال، خانواده 2 نفره‌ای که دارای فرزند هست ولی آن‌ها جدای از او زندگی می‌کنند با خانواده‌ 2 نفره فاقد فرزند، گرچه به لحاظ ظاهری، یکی به نظر می‌رسند ولی عوما تیپ‌های متفاوتی از تقاضای فضایی را دارند. این، موضوعی است که در بسیاری از مطالعات مسکن لحاظ شده و ساختمان‌ها از حیث تنوع اشکال خانواده‌ها دسته‌بندی و نامگذاری می‌شوند. به عنوان مثال، دفتر آمار استرالیا در کارهای خود، برمبنای «چرخه زندگی»، از سه تیپ خانواده و طبیعتا سه تیپ مسکن متناسب با آن‌ها تبعیت می‌کند: خانوارهای جوان (افراد زیر 35 سال مجرد و یا زوج‌های بدون فرزند)، خانواده‌های دارای فرزند، افراد سالمند (65 سال به بالا که به صورت فردی یا زوج، دوران بازنشستگی خود را به سر می‌برند.) (باندز،1390: 343-342)

خانواده، نیازمند فضایی برای بازتولید خود است که این فضا در فرهنگ ما و بسیاری از فرهنگ‌ها همان خانه است، اما وقتی از خانه صحبت می‌شود آیا کلیت آن مدنظر است؟ یا می‌توان گفت خانه، سازماندهی خانه به گونه‌ایست که در کنار بخش‌های شخصی، بخش‌هایی ویژه خانواده را نیز دربرمی‌گیرد؟ مطالعه نگارنده گویای آنست که افراد خانواده عموما در فضای «نشیمن» هم را ملاقات می‌کنند، فضایی که در طراحی داخل خانه‌های معاصر (خصوصا در شهرهای بزرگی که مسئله تراکم و قیمت زمین مطرح است) شکلی از خویشاوندی یا نزدیکی با دو فضای دیگر «آشپزخانه» و نیز «اطاق پذیرایی» پیدا کرده که در ادبیات معمارانه، لفظ ادغام نیز در مورد آن به کار می‌رود. به عبارتی دیگر، این تمایزات فضایی، الزاما در خانه‌های امروز، به صورتی شفاف و کالبدی قابل درک نبوده و بیشتر با مرزبندی‌های ذهنی و شناختی و یا نشانه‌گذاری توسط فضاهای نیمه‌ثابت قابل تشخیص است (منظور، وسایل، مبلمان، پرده یا هر چیز دیگری است که به فضای ساختمان اضافه شده و قابلیت جابه‌جایی راحت‌تری نسبت به عناصر ثابت فضا مانند درها و دیوارها دارد.) بنابراین، در مورد بیشتر خانه‌های مورد بررسی نگارنده که در سه شهر بزرگ تهران، کرج و قزوین  واقع بوده‌اند، از یک پیوستار فضایی نشیمن- پذیرایی- آشپزخانه می‌توان صحبت کرد که محل ملاقات‌های اعضای خانواده با یکدیگر است.

گرچه در برخی موارد، میز نهارخوری در داخل آشپزخانه یا در مرز آن با فضای نشیمن- پذیرایی قرار گرفته و گردهمایی‌های خانواده هسته‌ای حول آن صورت می‌گیرد ولی ترجیح خانواده‌ها جمع شدن در این فضا نیست. گرمای هوا، بوی غذا، دور بودن از تلویزیون یا زاویه نامناسب نسبت به آن و همچنین نداشتن منظره زیبا در اغلب موارد، از جمله دلایل یاد شده برای این عدم تمایل است. با این‌حال کمبود فضا و نیز ضرورت‌های تمیز نگه داشتن فضای نشیمن- پذیرایی برخی خانواده‌ها را وادار به این شیوه استقرار فضایی می‌کند.

اگر بپذیریم که نشیمن، خانوادگی‌ترین فضای هر خانه است آن‌گاه می‌توان از ویژگی‌ها و شاخص‌های مطلوبیت آن به لحاظ فرهنگی سوال کرد. پژوهش نگارنده حاکی از آنست که افراد فضای نشیمن را با محوریت دو عامل درک می‌کنند: تلویزیون و میز غذا یا فضایی برای پهن کردن سفره. تشخیص اطاق نشیمن در مواردی که تلویزیون و میز غذاخوری نیست احتمالا سخت‌تر خواهد بود. نشیمن، فضایی است که در خانه‌های امروز، خوردن دسته‌جمعی و نیز فراغت خانگی در محدوه آن اتفاق می‌افتد که در این‌جا فراغت، اغلب به تماشای تلویزیون اتلاق می‌شود. افراد دوست دارند این فضا به اصطلاح «خودمانی»، «راحت»، «شاد» و «صمیمانه» باشد و این مفاهیم را در نوع مبلمان و موقعیت و فاصله آن‌ها نسبت به یکدیگر و نیز شیوه مدیریت کالبدی و نظام رفتاری خودشان درک می‌کنند. این فرد، صمیمی بودن را با مثال فضای بارمانند آشپزخانه‌شان توضیح می‌دهد که باز به همین بحث مبمان و فاصله نزدیک افراد در نشستن کنار هم اشاره دارد. این فضا همچنین با اصطلاحاتی مانند «یله دادن» و «ولو شدن» توصیف می‌شود. ظاهرا مشرف بودن این فضا به فضاهای دیگر خانه چون آشپزخانه، اطاق‌ها و سرویس‌ها نیز با مفهوم راحتی آن در ارتباط است. موضوع دیگری که می‌تواند این حس را تقویت کند تزئینات اطاق نشیمن است. به عنوان مثال، این فرد بر تزئیناتی آشنا و رویایی این فضا تاکید دارد، یا این یکی، ضرورت داشتن پنجره و منظره‌ای خوب را مورد اشاره قرار می‌دهد. از نظر این فرد هم، نور و حرارت مناسب، ویژگی مهم این فضاست، عواملی که به گفته خودشان «باعث می‌شود راحت باشی و نخواهی سریع این فضا را ترک کنی.»

از آن‌چه در بالا گفته شد این نتیجه را می‌توان گرفت که اول، همه بخش‌های خانه، ماهیت خانوادگی نداشته و با برخی المان‌های فرهنگی، تشخیص این بخش‌ها از سایرین صورت می‌گیرد. دوم، فضای خانوادگی اغلب با خوردن دسته‌جمعی معنا می‌یابد. سوم، راحت بودن که ویژگی این فضاست بیشتر با شاخص‌های بیولوژیک در ارتباط قرار دارد و چهارم، فضای نشیمن، فضایی است که عناصر نیمه‌ثابت در مناسب‌سازی و ایجاد، نمایش و تقویت هویت جمعی خانواده، نقشی بسیار برجسته دارند.

                                                                "چاپ شده انجمن انسان شناسی دانشگاه تهران"

فراخوان کنفرانس بین المللی " تفکر اجتماعی و جامعه "  :

poster.jpg

سومین کنفرانس بین‌المللی تفکر اجتماعی و جامعه در خاورمیانه و شمال آفریقا توسط انجمن جامعه‌شناسی ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و انجمن بین‌المللی جامعه‌شناسی در روزهای 20 و 21 آذرماه سال جاری به دو زبان فارسی و انگلیسی برگزار می‌شود.

مهلت ارسال چکیده مقاله: 15 آبان 1392

موضوع کنفرانس : موضوع اولین و دومین کنفرانس تفکر اجتماعی و جامعه در خاور میانه و شمال آفریقا، که به ترتیب در تهران (1390) و استانبول (1391) برگزار شد، منشا و توسعه تفکر و نظریه اجتماعی در خاور میانه و شمال آفریقا بود. مقالاتی از متفکران و ایده‌ها از خاور میانه و شمال آفریقا و همچنین سایر نقاط جهان اسلام ارائه شدند با این هدف که به ایجاد نظریه‌ها و مفاهیم برای جامعه‌شناسی و نظریه اجتماعی کمک کنند.

سومین کنفرانس بین المللی تفکر اجتماعی و جامعه‌شناسی ضمن تا کید بر آن مضامین و دنبال کردن اهداف کنفرانس اول و دوم  بر کاربردها نیز تاکید می‌کند. از این رو محورهای زیر مورد توجه هستند و مقالاتی در این زمینه‌ها پذیرفته می‌شوند:

  • نقد جامعه‌شناسی و سایر علوم اجتماعی که در خاورمیانه ظهور کرده‌اند. این نقد مفاهیم و چشم اندازهایی مثل شرق­شناس، اروپامحوری، وابستگی آکادمیک و سایر مفاهیم و دیدگاه‌های مشابه.
  • تاملات نظری درباره جامعه‌شناسی­‌های جایگرین/دگرواره که درباره آنها بحث و گفتگو می‌شود و یا در مباحث علوم اجتماعی خاور میانه مطرح شده‌اند. در اینجا تمرکز بر نظریه‌ها و مفاهیمی است که از آثار کلاسیکی مانند ابن خلدون، ابوریحان بیرونی، یا آثار متفکران معاصر مانند مالک بن نبی، محمد عبید الجبری، مرتضی مطهری، علی شریعتی، سعید نورسی و غیره، برآمده باشند.
  • کاربردهای تجربی نظریه‌ها و مفاهیم جایگزین/ دگرواره استنتاج شده از سنت کلاسیک یا آثار معاصر. برای مثال، مطالعه مدرنیته بر پایه مفاهیم برگرفته از آراء و آثار  شریعتی، مطهری، نورسی یا الجابری چه نتایجی را در پی خواهد داشت؟
  • با توجه به رویدادهای جاری در خاورمیانه و شمال آفریقا، این موضوع به صورت ویژه مورد توجه خواهد بود که دگرگونی ها، بحران‌ها و آشوب‌های امروز خاورمیانه و شمال آفریقا، چه ارتباطی با تفکر اجتماعی مسلمانان معاصر دارند و یا با دیدگاه‌های برآمده از آراء و آثار متفکران مسلمان چگونه فهم، تبیین و تحلیل می‌شوند.

از علاقمندان به ارائه مقاله دعوت می‌شود تا چکیده 150 تا 200 کلمه‌ای مقاله خود را به دو زبان انگلیسی و فارسی حداکثر تا 15 آبان 1392 به آدرس دبیرخانه کنفرانس (isa.conference2013@yahoo.com) ارسال کنند.

اولویت با مقاله هایی است که به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند.چکیده‌های منتخب برای ارائه تا 30 آبان ماه مشخص و به نویسندگان اعلام خواهد شد.

 

متد نقد کتاب :

شورای بررسی متون کارگاه آموزشی متد نقد کتاب در حوزه علوم انسانی برگزار می کند :

 این دوره که 15 و 16 مهر  از ساعت 7:30 تا 12 برگزار خواهد شد،مدرسش دکتر سیّد حسین حسینی است.

(آخرین  مهلت ثبت نام 14 مهر 1392 )

و شهریه کارگاه ۶۰ هزارتومان  است که باید به حساب بانک ملی (سیبا) به شماره 0107428525007 به نام درآمدهای اختصاصی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی واریز شود. به تمامی شرکت کنندگان گواهی معتبر شرکت در کارگاه آموزشی ارائه خواهد شد. برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره 88317194  تماس بگیرید.

مکان برگزاری: بزرگراه کردستان، نبش خیابان 64 غربی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، سالن حکمت.

تهرانگردی !!

* امامزاده علی اکبر :

بارگاه امام زاده علی اکبر یکی از دو بارگاه امام زادگان در چیذر می باشد.

بی نهایت جای خوش آب و هوا و دلچسبیه...حتما پیشنهاد میکنم یبار تاهواسرد نشده تشریف ببرید.

آدرس : انتهای بلوار اندرزگو ٬ ورودی چیذر ٬ انتهای خیابان ( و یا بلوار صدر ٬ خروجی کامرانیه٬ ابتدای شیب کامرانیه ٬ اولین فرعی دست چپ٬ قبل سرای محله ).

                                         .................................

* تالار ایوان شمس :

ایوان شمس که قبلا نام آن تالار حرکت بود، محل برگزاری انواع تئاتر ها، کنسرت ها و همایش هاست. اما نکته قابل توجه آن است که جدیدا پخش فیلم های سه بعدی هم به همت موسسه تصویر شهر در این تالار آغاز شده است. در حال حاضر ایوان شمس تنها سالنی است که فیلم های سه بعدی روز دنیا را همراه با عینک های مخصوص پخش میکند.

آدرس : انتهای اتوبان کردستان ٬ نبش جلال آل احمد ٬ روبروی شهروند .

                                      ....................................

* مجموعه فرهنگی - ورزشی انقلاب :

زندگی در تهران بی شباهت به زندگی در دیگر پایتخت های وسیع نیست . اغلب روزها با آلودگی هوا و آلودگی صوتی همراه است . زیباترین رنگها ، رنگ سبز است و سبزترین محیط ورزشی ایران در دل تهران دود آلود ، بی شک مجموعه ورزشی انقلاب است . این مجموعه کاملترین، مجهزترین و متنوع ترین مجموعه ورزشی کشور است که در حال حاضر در زمینی به وسعت 84 هکتار ، فضای سبز و جذاب شمال تهران را در بر گرفته تا ترکیبی دلپذیر از فضای سبز را با امکانات ورزشی و تفریحی در استانداردهای بین المللی در اختیار علاقمندان قرار بدهد . مجموعه ورزشی انقلاب برای فراغت روحی و جسمی افراد از دغدغه های زندگی شهری یک مرز وسیع از خدمات ورزشی و تفریحی را جهت ارائه به ساکنین تهران بزرگ فراهم آورده است.

امکانات: باشگاه تنیس ٬ استخر بانوان ٬ باشگاه پینت بال ٬ زمین گلف ٬ باشگاه تیراندازی ٬ اسکیت٬ ماهیگیری ٬ اسکواش بانوان و .....

آدرس :خیابان ولیعصر - خیابان نیایش - حد فاصل برزگراه کردستان و سئول .شماره تماس : ۱۵۲ ۲۱۶ ۲۶

 

 

آموزش اثربخش! چگونه ؟

       " انسانها استعدادهای یکسانی ندارند ٬ اما همه آنها باید فرصت مساوی برای رشد استعدادهایشان داشته باشند "

  • روانشناسی آموزش و یادگیری
  • تدریس هم هنر ٬ هم علم
  • آموزش اثربخش
  • نظریات معاصر حیطه تربیتی
  • تفاوتهای فردی
  • هوش قابل افزایش است ؟
  • سبکهای تفکر و یادگیری چیست ؟
  • هوش هیجانی ( ایکیو) چگونه بررسی شود ؟
  • انواع خلق و خو
  • تنوع اجتماعی-فرهنگی
  • یادگیرندگان استثنایی : تیزهوش / ناتوان / کندذهن / بیش فعال/ کم توجه و...
  • رویکردهای رفتاری افراد
  • مراحل حل مسئله
  • رویکرد سازنده گرایی اجتماعی برای تدریس
  • آموزش مهارتهای تحصیلی به شاگردان
  • برنامه ریزی درسی
  • مبحث آموزش یادگیرنده محور یا معلم محور ؟
  • انگیزش جهت پیشرفت
  • مدیریت کلاس ها
  • آزمونهای استاندارد و پیشرفت تحصیلی
  • و ..............  

           مباحثی است که خلاصه و با نثری دلنشین در کتاب روانشناسی تربیتی دکتر بیابانگرد استاد علامه مطرح شده است(نشر ویرایش : ۸۸۹۷۳۳۵۸) .

         جهت مطالعه علاقه مندان حوزه تعلیم و تربیت ٬ مشاوران ٬ دبیران و حتی مادران  .

کاش می شد....  !

ما درون نیمکتی جا می شدیم...

                            ما پر از تصمیم کبری می شدیم....!

  کاش هرگز زنگ تفریحی نبود !                      

                            جمع بودن بود و تفریقی نبود!               

کاش میشد باز کوچک می شدیم...

                            لااقل یک روز کودک می شدیم....

                                                                 مهر بر همه بچه مدرسه ایای قدیمی مبارک...



تضاد درونی انسانها به گوشتان خورده ؟

تمام انسانها در کودکی یاد میگیرند که به طور ضمنی باید به یک طریقی با اطرافیان خشن و نابهنجار خود مدارا کنند. برای تحقق این هدف سه راه ممکن وجود دارد :

۱- اینکه سعی کند رفتارش را طوری شکل بدهد که مطابق میل اطرافیانش باشد ٬ که نهایتا فردی تسلیم و توسری خور از خود می سازد(مهرطلب) .

۲- شیوه دیگر ممکن است برای مصونیت از آزار دیگران در پیش گیرد اینکه حالات خشن و گستاخانه را در خود بپروراند(برتری طلب) .

۳- راه سوم اینکه حتی المقدور سعی می کند بادیگران کمتر تماس پیداکند تا کمتر آزار ببیند(عزلت طلب).

ذکر این نکته مهم است که غیرازین سه راه ٬ روش دیگری وجود ندارد و کودکان برای در امان بودن از شر آزار اطرافیان منحصرا به یکی از سه طریق پناه نمی برند٬ بلکه تواما از هرسه استفاده می کنند. منتهی از بعضی مستقیم و از بعضی دیگر غیرمستقیم و درپرده ..................  .

درکتاب "تضاد درونی به شکلی خلاصه و عامیانه (غیرآکادمیک) به بحث خودشناسی و شناخت شخصیت پرداخته تا بتوان مهارت سازگاری با اطرافیان را بالابرده و به زیبایی بتوان پیامد تماس با شخصیتها و رفتار دیگران را پیش بینی کرد.

این کتاب به شما می آموزد که بسیاری از اضطرابها٬ ترسها ٬ انزجارها و تنفرها غیر عمد و نتیجه یادگیری غلط افراد است که باعث شکل گیری مصیبتهایی عظیم  در روابط اجتماعیشان می گردد.

تاکید نویسنده درمقدمه٬ آموزش عملی کتاب در حوزه علوم انسانی (که از آن دانش آدم سازی نام برده) ٬ و آگاهی مربیان حوزه تعلیم و تربیت از شخصیتهای گوناگون است.                  

            "کتاب تضادهای درونی ما ٬ ترجمه مصفا ٬ نشر بهجت : ۸۸۹۶۷۱۷۶"

 

" جمعه ها "

 

عشق به دیگری ابزاری است برای زیباتر ساختن زندگی....

آنها که سوگنامه های عاشقانه می سازند نویسندگان اند و اهل قلم ....

و آنها که عشق را مستمسکی می کنند برای پنهان داشتن ناتوانی های خویش ٬ درمانده و بیمارند.

عشق به میهن و ملت ٬ ابزاری است برای وصول به آزادی ٬ عدالت و صلحی پایدار در سراسر جهان .

عشق به خداوند ابزاری است برای تزکیه نفس و تعالی بخشیدن به روح......   .

                                                                          ( جمعه ها از کتاب یک عاشقانه آرام ابراهیمی ٬                                                                           کتابی که ۱۶ سال پیاپی درحال چاپ است...)

تولد آقای نور بهشت ایران تبریک....


همیشه قبل هر حرفی برایت شعر می‌خوانم
قبولم کن من آداب زیارت را نمی‌دانم
نمی‌دانم چرا این قدر با من مهربانی تو
نمی‌دانم کنارت میزبانم یا که مهمانم
نگاهم روبه‌روی تو بلاتکلیف می‌ماند
که از لبخند لبریزم، که از گریه فراوانم
به دریا می‌زنم، دریا ضریح توست غرقم کن
در این امواج پرشوری که من یک قطره از آنم
سکوت هرچه آیینه، نمازم را طمأنینه
بریز آرامشی دیرینه در سینه پریشانم
تماشا می‌شوی آیه به آیه در قنوت من
تویی شرط و شروط من اگر گاهی مسلمانم
اگر سلطان تویی دیگر ابایی نیست می‌گویم
 
که من یک شاعر درباری‌ام مداح سلطانم
 
           
عید همگی مبارک..التماس دعا
 

آیا شماهم فردی کم رو هستید ؟

آیا فردی کم رو هستید و نسبت به روابط خود با دیگران مطمئن نیستید؟

آیا این احساس ناراحتی که در شما، سبب رفتار تشویش آمیز  می شود مانع آن است که استعداد ذهنی و درونی خود را نشان بدهید؟

آیا شما هم در برخورد با دیگران در خود فرو می روید؟

آیا می دانید کم رویی واکنشی اکتسابی است نه ارثی و به کمک یادگیری مهارتهایی ساده قابل رفع است ؟

پاسخ  +  معرفی  کتاب  در

ادامه نوشته

" دومین کنگره ملی روانشناسی اجتماعی "

دومین کنگره ملی روان شناسی اجتماعی ایران 
  • مهلت پذیرش خلاصه ی مقالات: ۱۵ دیماه ۱۳۹۲
  • مهلت پذیرش اصل مقالات: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲
  • زمان برگزاری: اسفند ماه ۱۳۹۲
  • آدرس دبیرخانه: تهران، خیابان کریمخان زند، نبش آبان شمالی، ساختمان دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه ی دوم، اتاق ۲۰۹
  • تلفن تماس: ۸۱۰۳۲۲۱۳-۰۲۱
  • سایت همایش: www.socialpsychology.ir
  • توجه : برای مشاهده محورهای مقالات به لینک انجمن روانشناسی اجتماعی مراجعه کنید...
  • همایش جامعه و فضای مجازی(بهمن 1392) :

    " مرتبط با رشته های جامعه شناسی ٬ علوم ارتباطات ٬ روانشناسی اجتماعی "
    محورهاي همايش  :                                    
    محور اول : فرصت ها و امکانات فضای مجازی
    ۱- آموزش های مجازی
    2- گروه های اجتماعی و فضای مجازی
    3- مشارکت اجتماعی و فضای مجازی
    4- دولت الکترونیک
    5- تبلیغات - بازاریابی و فضای مجازی
    6- ارتباطات سلامت و فضای مجازی
    7- اوقات فراغت و فضای مجازی
    8- روزنامه نگاری در فضای مجازی
    9- گردشگری و فضای مجازی
    10-تغییرات اجتماعی و فضای مجازی

    محور دوم: هنجار کنشی در فضای مجازی
    ۱- حریم خصوصی در فضای مجازی
    2- حق مالکیت معنوی در فضای مجازی
    3- جرایم و فضای مجازی
    4- خانواده و فضای مجازی
    5- تولید علم و جعل در فضای مجازی
    6- سرقت در فضای مجازی

    محور سوم: فرهنگ و فضای مجازی
    ۱- الگوهای دینداری- اعتقادی و فضای مجازی
    2- هویت،قومیت و فضای مجازی
    3- تغییرات فرهنگی - سبک زندگی و فضای مجازی
    4- هنر و فضای مجازی
    5- جهانی شدن و فضای مجازی
    6-قومیت و فضای مجازی
    7- ارتباطات و تعاملات انسانی در فضای مجازی
    8- اخلاق و فضای مجازی
    9- عرفان های نو ظهور و فضای مجازی
    10- سواد رسانه ای و فضای مجازی
    11- صنعت فرهنگی و فضای مجازی

    محور چهارم : روش تحقیق فضای مجازی
    ۱- مخاطب پژوهی و گونه شناسی کاربران فضای مجازی
    2- پیمایش و روش های پژوهش در فضای مجازی
    3- افکار سنجی در فضای مجازی
    4- نرم افزارهای پژوهشی فضای مجازی
    برگزار كنندگان: موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران
    مهلت ارسال چكيده مقالات: 20 آبان 1392
    مهلت ارسال متن كامل مقالات: 30 آذر 1392
    تاريخ برگزاري همايش: 27 بهمن 1392
    سايت همايش: www.society-virtualspace.com
    تلفن تماس دبيرخانه: 88994335
    ایمیل:
    info@society-virtualspace.com
                                               "جهت مشاهده سایر همایشها میتونید به لینک ایران کنفرانس سربزنید"